Acreditació a la imatge a: https://www.flickr.com/photos/arselectronica/51506700616/

AGENDA ACTIVITATS

Properes activitats

Conversa sobre les residències artístiques GRAPA

Conversa sobre les residències artístiques GRAPA

Les dues residències artístiques GRAPA de Joana Moll i Silvia Zayas arriben a la seva fi i reunim les artistes, els científics i els agents culturals que han creat i fet possible el prototip GRAPA. Un diàleg col·lectiu per valorar els aprenentatges i les metodologies artístiques ACTS (arts, ciència, tecnologia i societat), que culmina amb dues publicacions sobre el projecte.

Les artistes Joana Moll i Silvia Zayas, i el científic Claudio Barría, així com les persones que han estat articulant l’acompanyament de GRAPA, Clara Piazuelo (coordinadora GRAPA); Susana Arias (CCCB); Anna Manubens (Hangar) i Tere Badia (HacTe), dialogaran sobre les metodologies artístiques en arts, ciència, tecnologia i societat que s’han desplegat arrel del prototip GRAPA. En la conversa presentaran els dos quaderns en paper resultants del projecte i abordaran temes com el posicionament artístic, la necessitat de senyalitzar la crisi i poder-hi intervenir, la gestió de l’angoixa i els ritmes o la distribució de l’agència en els processos. També parlaran del conflicte entre l’art i la tecnologia per entendre’n els obstacles i les simetries entre ambdues disciplines.

Entre 2022 i 2023, Hangar i CCCB van llançar GRAPA, un dispositiu dissenyat per donar suport als artistes que treballen en la intersecció entre art, ciència, tecnologia i societat (ACTS), però sobretot pensat com a formació en la flexibilitat institucional per atendre la singularitat dels processos en aquesta intersecció, com també una oportunitat d’assajar processos d’aprenentatge i obertura.

GRAPA es el primer programa pilot de la Red ACTS, una iniciativa de la Fundación Daniel y Nina Carasso i el Hub d’Art, Ciència i Tecnologia de Barcelona (Hac Te) per articular l’ecosistema estatal d’investigació, creació i formació en la intersecció de l’art, la ciència, la tecnologia i la societat.

  • Modera: Susana Arias, Anna Manubens
  • Participants: Lucía Casani, Tere Badia, Silvia Zayas, Joana Moll, Claudio Barría, Clara Piazuelo

Activitats anteriors

Conversa sobre les residències artístiques GRAPA

Conversa sobre les residències artístiques GRAPA

Les dues residències artístiques GRAPA de Joana Moll i Silvia Zayas arriben a la seva fi i reunim les artistes, els científics i els agents culturals que han creat i fet possible el prototip GRAPA. Un diàleg col·lectiu per valorar els aprenentatges i les metodologies artístiques ACTS (arts, ciència, tecnologia i societat), que culmina amb dues publicacions sobre el projecte.

Les artistes Joana Moll i Silvia Zayas, i el científic Claudio Barría, així com les persones que han estat articulant l’acompanyament de GRAPA, Clara Piazuelo (coordinadora GRAPA); Susana Arias (CCCB); Anna Manubens (Hangar) i Tere Badia (HacTe), dialogaran sobre les metodologies artístiques en arts, ciència, tecnologia i societat que s’han desplegat arrel del prototip GRAPA. En la conversa presentaran els dos quaderns en paper resultants del projecte i abordaran temes com el posicionament artístic, la necessitat de senyalitzar la crisi i poder-hi intervenir, la gestió de l’angoixa i els ritmes o la distribució de l’agència en els processos. També parlaran del conflicte entre l’art i la tecnologia per entendre’n els obstacles i les simetries entre ambdues disciplines.

Entre 2022 i 2023, Hangar i CCCB van llançar GRAPA, un dispositiu dissenyat per donar suport als artistes que treballen en la intersecció entre art, ciència, tecnologia i societat (ACTS), però sobretot pensat com a formació en la flexibilitat institucional per atendre la singularitat dels processos en aquesta intersecció, com també una oportunitat d’assajar processos d’aprenentatge i obertura.

GRAPA es el primer programa pilot de la Red ACTS, una iniciativa de la Fundación Daniel y Nina Carasso i el Hub d’Art, Ciència i Tecnologia de Barcelona (Hac Te) per articular l’ecosistema estatal d’investigació, creació i formació en la intersecció de l’art, la ciència, la tecnologia i la societat.

  • Modera: Susana Arias, Anna Manubens
  • Participants: Lucía Casani, Tere Badia, Silvia Zayas, Joana Moll, Claudio Barría, Clara Piazuelo
Jornada sobre Art, Ciència, Mèdia i Activisme

Jornada sobre Art, Ciència, Mèdia i Activisme

Organitzada per la Universitat Oberta de Catalunya, HacTe, Hub d’Art, Ciència i Tecnologia de Barcelona, i la revista digital Artnodes, aquesta jornada proposa aprofundir en com des de les arts, els mèdia, l’activisme i la ciència s’aborden de forma transdisciplinària els reptes globals en què el planeta es troba immers en un període d’incertesa social, climàtica i econòmica.

La sessió posarà en diàleg a artistes, acadèmics i científics a través de, d’una banda, la presentació del número 33 de la revista Artnodes, que traça una genealogia de l’artivisme en els mitjans; de l’altra, la presentació del projecte Invisible Voice, de Mark Farid, una eina digital que permet revelar estructures de poder de corporacions i marques per tal de promoure l’acció social; per últim, una conversa oberta que convida a debatre la potència dels espais liminars entre pràctiques i narratives transdisciplinàries i l’activisme a l’hora d’encarar els reptes climàtics.

Aquesta jornada s’organitza en el marc del projecte S+T+ARTS in the City, un partenariat entre sis centres regionals S+T+ARTS arreu d’Europa del qual HacTe forma part. El programa S+T+ARTS és una iniciativa finançada per la Comissió Europea que vol estimular la innovació creuada de les arts, les ciències i les tecnologies. El projecte S+T+ARTS in the City compta amb el suport de la Generalitat de Catalunya.

Programa

16:00 h – Benvinguda

Manel Jiménez, Vicerector de Cultura de la UOC

Pau Alsina, Artnodes 

Tere Badia, Directora HacTe 

Modera: Àlex Hinojo (Open Science UOC)

16:15 – 17:15 h – Presentació d’ARTNODES 33, revista d’Art, Ciència i Tecnologia 

Arqueologia de l’artivisme mediàtic: reptes i desafiaments de la cultura digital per al canvi social

L’aparició de l’artivisme mediàtic durant les últimes dècades constitueix un nou i rellevant camp d’estudi per als investigadors de la cultura digital i el canvi social, els historiadors de l’art digital i els arqueòlegs dels mitjans. Des de l’inici del nou mil·lenni i la difusió de la cultura electrònica, l’artivisme mediàtic s’ha convertit en un camp propi amb diverses organitzacions, artistes, comissaris i crítics dedicats a unes pràctiques compromeses, properes a l’antagonisme polític i allunyades de les preocupacions de l’elitista món de l’art. Tenint en compte l’agreujament de la crisi mediambiental i política en tot el planeta, la difusió i l’ús conscient de les noves tecnologies resulta essencial per a actualitzar el concepte d’artivisme, concebut com un tipus d’art-acció dedicat a qüestions socials.

Els editors convidats d’aquest número especial d’Artnodes són dos dels membres fundadors del Centre d’Humanitats Digitals i Públiques de Venècia (Universitat Ca’Foscari): Carolina Fernández-Castrillo (UC3M) i Diego Mantoan (Universitat de Palermo).

17:15 – 17:45 h – Presentació de projecte 

Transparència digital: Revelant les estructures de poder a través del projecte Invisible Voice, de Mark Farid

Presentació d’Invisible Voice, una plataforma digital que permet als usuaris obtenir informació de caràcter econòmic, polític, social o mediambiental sobre les pràctiques i persones que hi ha rere els llocs web de les organitzacions que es visiten. Una eina que revela les estructures de poder i que busca promoure l’acció col·lectiva per provocar un canvi social significatiu.

Un projecte de Mark Farid, artista resident a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) en el marc de la residència interdisciplinària impulsada per HacTe, Hub d’Art, Ciència i Tecnologia de Barcelona dins el projecte europeu S+T+ARTS in the City, finançat per la Comissió Europea. 

17:45 – 19:00 h – Conversa 

Agitar el coneixement, transformar la comprensió. Art, ciència, mitjans digitals i activisme per a afrontar la crisi climàtica en els entorns urbans

Els actuals reptes als quals s’enfronten les ciutats, com la globalització, el canvi demogràfic, el canvi climàtic, l’energia sostenible i competitiva o la polarització social, requereixen una perspectiva a mitjà i llarg termini per a poder aplicar solucions eficaces. 

Aquesta conversa recupera la perspectiva de l’art i l’activisme per a debatre la crisi climàtica i els seus reptes associats. Més enllà de les estratègies narratives ecologistes o enfocaments visuals superficials, els espais liminars entre l’art, la ciència, els mèdia i l’activisme climàtic es despleguen com a contextos de possibilitat perquè artistes, investigadors, institucions i activistes, amb els seus diversos coneixements i recursos, treballin junts entorn de l’objectiu comú de conscienciar i promoure l’acció davant la crisi climàtica. 

A partir d’una conversa oberta i col·lectiva, es proposa examinar la intersecció de les pràctiques i narratives de l’art digital amb la ciència i l’activisme pot contribuir a tractar els reptes que planteja la crisi climàtica, explorant els mitjans de col·laboració entre diversos organismes per a respondre-hi.

En aquest context, de quina manera contribueixen les pràctiques i narratives artístiques digitals, en el seu encreuament amb la ciència, a fer front a aquests reptes? Poden les institucions artístiques i acadèmiques ajudar les ciutats com Barcelona a plantejar canvis radicals que puguin frenar els efectes de la crisi climàtica i ser efectives en aquesta ambició? Adoptant un enfocament narratiu i desplaçant l’atenció de les dades i fets científics al compromís emocional, és possible mobilitzar a la ciutadania?

Participants: 

Carolina Fernández-Castrillo. Professora titular de Cibercultura i Transmedialitat al Departament de Comunicació de la Universitat Carlos III de Madrid i investigadora associada al Venice Centre for Digital and Public Humanities (VeDPH), Universitat Ca’ Foscari de Venècia.

Diego Mantoan. Historiador de l’art digital, públic i contemporani a la Universitat de Palermo. Membre fundador de la Venice Centre for Digital and Public Humanities i membre de The Ecological Imperative a la Universitat Bern. Actualment és IP d’un projecte finançat per la UE sobre artivisme al Mediterrani.

Mark Farid. Artista, investigador i professor a la universitat Central Saint Martin’s de Londres. Especialitzat en la intersecció entre el món virtual i el físic i l’efecte que les tecnologies tenen sobre les persones. La seva obra parteix de l’ètica hacker per abordar qüestions lligades a les polítiques de privacitat i les tecnologies de vigilància, convertint-se en una crítica social, legal i política.

Neus Crous. Professora i recercaire doctoral a la Universitat de Girona, forma part del Laboratori Multidisciplinar de Recerca en Turisme. La seva recerca actual es centra en el rol dels viatges i el turisme com a part del procçes de desenvolupament humà. És membre actiu d’Extinction Rebellion, Scientist Rebellion, Culture Declares Emergency i StayGrounded.

Conversa oberta a totes les persones assistents amb una fila zero conformada per agents del món de l’art contemporani, l’activisme climàtic, les institucions públiques, la recerca i l’acadèmia. 

19:00-20:00 h – Networking & aperitiu

HacTe és membre la Red ACTS.

Xerrada de Mark Farid a Sobtec. VI Congrés de Sobirania Tecnològica

Xerrada de Mark Farid a Sobtec. VI Congrés de Sobirania Tecnològica

Mark Farid, artista en residència a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) en el marc del programa S+T+ARTS in the City, participarà com a ponent al Sobtec, VI Congrés de Sobirania Tecnològica. Durant la cita, que tindrà lloc a Hangar el pròxim 2 de març, Farid presentarà el seu projecte ‘Invisible Voice‘ (IV), una plataforma que revela les estructures de poder i les pràctiques empresarials darrere dels llocs web amb els que interaccionem. El projecte busca aprofitar la nostra acció col·lectiva per provocar un canvi significatiu a través de l’empoderament de les dades.

Invisible Voice (IV) és una plataforma que revela les estructures de poder i les pràctiques empresarials que hi ha rere els llocs web amb els que els usuaris interactuen a Internet. Extreient dades de més de 36 bases de dades obertes i fiables, proporciona a les persones usuàries un tauler de puntuacions al voltant del biaix polític, grups de pressió, la sostenibilitat ambiental, la responsabilitat corporativa, qüestions de drets humans, estructures de propietat o interessos d’inversió, entre d’altres. IV s’integra en els hàbits de navegació de l’usuari, oferint una comprensió dels llocs web que visita i permet a les usuàries alinear les seves activitats en línia amb els seus valors ètics, triant boicotejar o recolzar llocs web segons la seva ideologia. IV té com a objectiu reutilitzar les metodologies de publicitat en línia per a un impacte social significatiu en lloc del prioritzar el benefici econòmic, identificant comunitats localitzades al voltant de causes específiques i facilitant la participació, convertint les dades en acció.

La xerrada serà en anglès, però comptarà amb subtítols en català, gràcies al suport del projecte AINA.

Consulteu el programa complet del congrés aquí.

Taller amb Matthew Fuller: L’art com a metadisciplina

Taller amb Matthew Fuller: L’art com a metadisciplina

En les darreres dècades, lxs artistes han treballat cada cop més sobre els problemes i les maneres d’investigació d’altres disciplines i camps. Les troballes, els estils de pensament i els hàbits de funcionament i conducta de les ciències, la sociologia, les matemàtiques, la literatura, la governança i l’educació, entre d’altres, s’han convertit en recursos per reelaborar i ampliar. Es fan servir per sondejar qüestions de poder, imaginació i invenció. Aquesta condició té múltiples causes. Algunes són quantitatives, degudes a l’expansió de les escoles d’art i a l’enorme volum de persones formades i incitades a reelaborar idees de manera reflexiva característica de l’art contemporani. Altres tenen a veure amb el terreny canviant de l’art postconceptual i les seves múltiples tendències, incloent-hi allò que es discuteix com a investigació. Algunes inclouen un compromís amb les ciències i l’adopció i l’alteració dels seus mètodes de treball. Aquests treballs abasten plantejaments que van des del tractament de les disciplines i els seus objectes com a “objectes trobats” o de l’elaboració de tècniques d’interès mutu. Altres reformulen la idea de l’art per convertir-la en un procés d’aprenentatge i esdevenir en l’educació o en formes d’acció directa o especulació política i ecològica i també, exclusivament per a l’art, en una mobilització d’allò que és rebutjat o expulsat per les disciplines.

Aquestes tendències suggereixen que l’art està emergint fragmentàriament com una cosa que podria anomenar-se una metadisciplina: un mode de treball el funcionament del qual inclou tant treballar en altres disciplines com actuar-hi. Les matemàtiques i la filosofia han estat metadisciplines clau durant molt de temps. Treballen a i sobre les condicions de possibilitat i les matèries de treball d’altres camps.

A l’art se li ha assignat històricament el paper de treballar sobre la sensació i el sentiment a través de la representació. Actualment, l’art també treballa sobre conceptes, institucions, tècniques i informació, inclòs el funcionament d’aquestes anteriors metadisciplines. Aquest taller examinarà aspectes de la genealogia i el potencial aquesta tendència. El taller consistirà en una xerrada introductòria i, tot seguit, un exercici de cartografia; totxs lxs artistes, comissarixs, organitzadorxs i qualsevol persona interessada seran benvingutxs.

Matthew Fuller treballa al voltant de l’art, la ciència, la política i l’estètica. Entre els seus llibres destaquen ‘How to SleepThe Art, Biology and Culture of Unconsciousness‘ (Bloomsbury 2018); Aesthetics of Ecology and Impossibility‘ (Minnesota 2019) i amb Eyal Weizman, ‘Investigative AestheticsConflicts and Commons in the Politics of Truth‘ (Vers 2021). Amb Shu Lea Cheang, ha desenvolupat una sèrie d’esdeveniments a curt i llarg termini d’ ‘art by sleepers, art for sleepers and art as sleep’. És catedràtic d’Estudis Culturals a Goldsmiths, Universitat de Londres, i forma part del col·lectiu editorial de ‘Computational Culture, a journal of software studies’.

Xerrada performativa ‘The Smallest of Worlds’, amb Uwe Brunner, Bettina Katja Lange i Joan Soler-Adillon

Xerrada performativa ‘The Smallest of Worlds’, amb Uwe Brunner, Bettina Katja Lange i Joan Soler-Adillon

Aquesta activitat forma part del programa Oasi, en el marc de l’exposició Digital Impact

Oscil·lant entre la dimensió física i la virtual, The Smallest of Worlds (2021) i #See You at Home (2022) exploren el significat de l’espai privat i íntim en aquesta època de connectivitat ubiqua, mitjançant l’anàlisi de la llar i la seva doble condició de refugi segur i plataforma d’exhibició pública.

Aquesta xerrada performativa indagarà a l’arxiu d’aquestes dues obres, que està format per una gran multitud d’espais privats digitalitzats, cadascun amb la seva narrativa, rutines íntimes i records personals; fragments que es van recollir en més de 40 països durant els períodes més intensos d’aïllament pandèmic.

Mostrant l’arxiu des d’una nova perspectiva, adaptat a l’espai immersiu de Digital Impact, els artistes conversaran sobre les implicacions de com la nostra percepció d’aquests espais privats i íntims van canviar de forma radical durant aquest intens període, i sobre com s’estan reconfigurant ara per assolir nous significats en un context híbrid en el qual la nostra presència online i offline cada cop tenen uns límits més difusos.

Uwe Brunner, Bettina Katja Lange i Joan Soler-Adillon treballen junts des del 2020 per explorar com l’experiència immersiva pot oferir narratives úniques i noves. La seva obra s’ha exhibit als principals festivals de documentals i de XR d’Europa i de tot el món. Ara, per primer cop, l’experiència immersiva surt del dispositiu individual i de la pantalla normal perquè es pugui experimentar col·lectivament en un espai de projecció de grans dimensions.

Idiomes: Català i anglès.

Conversa/demo sobre Intel·ligència artificial i música, amb AWWZ, UPC i Sónar

Conversa/demo sobre Intel·ligència artificial i música, amb AWWZ, UPC i Sónar

Foto: AWWZ b2b AI / Klamer Hernandez

Aquesta activitat forma part del programa Oasi Digital, en el marc de l’exposició Digital Impact

La intel·ligència artificial s’està convertint ràpidament en la medul·la digital de les nostres vides, amb un impacte en totes les facetes de l’entreteniment, la cultura i la comunicació. Impulsat al 2021 per Sónar, la UPC i betevé, l’AI and Music S+T+ARTS Festival va explorar el rol d’aquestes noves tecnologies en les nostres vides prenent la música com un exemple. 

Una de les tres cocreacions d’artistes i enginyers especialment creades pel Festival va estar AWWZ b2b AI Dj, fruit de la col·laboració entre la productora i dj AWWZ, i un equip d’investigadors de la UPC: Mireia de Gràcia, Casimiro Pio i Dimas Ávila.

En el marc de Digital Impact, aquest equip transdisciplinar ens explicarà com va estar aquest procés de cocreació on s’entrecreuen la classificació de gèneres amb intel·ligència artificial i la performance. Durant la xerrada es presentarà aquesta IA especialment entrenada que tradueix els comentaris de Youtube en suggeriments de cançons i AWWZ ens en farà una petita demo del seu funcionament.

Participa: 

  • AWWZ (Gemma), dj i productora  
  • Mireia de Gràcia, enginyera de telecomunicacions especialista en so i computació musical i dj
  • Antònia Folguera, comissària de Sónar+D

Aquesta activitat forma part del programa Oasi, en el marc de l’exposició Digital Impact

Taula rodona ‘La cultura digital pot ser la pròxima marca Barcelona?’

Taula rodona ‘La cultura digital pot ser la pròxima marca Barcelona?’

Aquesta activitat forma part del programa Oasi, en el marc de l’exposició Digital Impact

Barcelona i, per extensió, Catalunya, té un ecosistema fèrtil, variat i ric d’agents que treballen en el camp de la cultura digital. Esdeveniments com l’exposició Digital Impact o els 30 anys del Sónar fan palès del moment de rellevància i maduresa del sector de les arts i cultura digital alhora que plantegen un repte a la ciutat i al país: som capços d’assolir un lideratge internacional en aquest àmbit?, quines mancances o dificultats afronta aquest ecosistema i com podem revertir-les per capitalitzar aquest potencial?

Ponents: 

  • Marisol López, Directora General d’Innovació i Cultura Digital (Departament de Cultura)
  • Miquel Martí, CEO de Tech Barcelona
  •  Jordi Sellas, Director de l’IDEAL

Modera: Laura Serra, periodista de l’ARA

Performance ‘Sons en Causa’, amb l’Orquestra del Caos

Performance ‘Sons en Causa’, amb l’Orquestra del Caos

Aquesta activitat forma part del programa Oasi, en el marc de l’exposició Digital Impact

Sons en Causa és un projecte basat en un arxiu sobre el qual l’Orquestra del Caos treballa des del 2009. En creixement constant, l’arxiu de Sons a Causa conté preses d’alta qualitat de paisatge sonors realitzades per Carlos Gómez i Josep Manuel Berenguer al capdavant de diferents equips a la proximitat de llocs de Llatinoamèrica on les activitats humanes han experimentat un increment notable en èpoques recents. El mostreig acústic al llarg de trajectes entre les zones més afectades pel bullici humà i les més allunyades podria arribar a donar idea de com va ser el paisatge sonor en aquests contextos abans que la influència humana el transformés a mesura que les societats es feien cada cop més complexes. 

Actualment recull 1700 preses d’àudio binaurals realitzades a Amèrica Llatina, a 24 bits de resolució, 48kHz de freqüència de mostreig i de 20 minuts de durada. La raó d’una tan llarga durada és el desenvolupament lent de l’evolució temporal del comportament de les fonts sonores al paisatge. No ens interessen els sons aïllats, sinó llurs relacions; llurs conflictes i llurs resolucions, que s’aprecien de manera gradual o sobtada i en relació amb els equilibris immediatament precedents. L’escolta atenta i profunda del batec del món és molt gratificant. Proporciona un gaudi estètic considerable d’evident interès per a nosaltres, artistes i músics; però el registre sonor no és únicament una qüestió d’abast estètic, així que, malgrat la nostra tendència a valorar els aspectes formals, els que més directament orienten les nostres accions i projectes, ens sentim profundament responsables de les seves implicacions més enllà del que és purament artístic. Estem convençuts que l ́escolta atenta del paisatge sonor és un element distingit de conscienciació sobre les necessitats socials d’un so saludable. D’aquesta manera neix la nostra orientació cap a la presa de so en contextos d’especial interès humà i social. Amb el temps, s’ha convertit en un esperó de primera magnitud. Ens orienta a la reflexió sobre els dominis de l’art i de la seva funció, sempre en redefinició. 

Amb la participació de:

  • Lina Bautista
  • Josep Manuel Berenguer
  • Matias Klenner
  • Anna Gatz
  • Ginebra Raventós de Volart
Projecció + conversa amb Adriana Knouf i Eina Idea

Projecció + conversa amb Adriana Knouf i Eina Idea

Aquesta activitat forma part del programa Oasi, en el marc de l’exposició Digital Impact

Projecció comentada del vídeo Temporal Transfer Orbit de l’artista, escriptora i xenòloga Adriana Knouf, seguida d’una conversa entre ella i Manuel Cirauqui, director d’eina idea. La pràctica d’Adriana Knouf es centra en temes com els wet media, l’art espacial i les futuritats trans i queer.

És fundadora de tranxxenolab, un laboratori nòmada d’investigació artística que promou les interrelacions entre entitats trans i xeno. La seva pel·lícula, Temporal Transfer Orbit, ens situa en un vector que s’allibera de les repeticions de si mateix, i ens fa navegar cap a un altre espai-temps. Aquesta Òrbita de Transferència Temporal requereix l’aportació d’energia –d’investigació, pràctica i vida– i està estretament connectada amb les exploracions trans i queer de Knouf sobre la vida a l’espai exterior.

IMPORTANT: Aquesta activitat serà en anglès.

Xerrada ‘L’espai-temps, el material més rigid que coneixem’, amb Eugenio Coccia (IFAE)

Xerrada ‘L’espai-temps, el material més rigid que coneixem’, amb Eugenio Coccia (IFAE)

Aquesta activitat forma part del programa Oasi Digital, en el marc de l’exposició Digital Impact

L’espai-temps té les propietats d’un material. Es deforma i vibra com els materials que coneixem, però no n’hi ha cap de més rígid. 

La teoria de la gravetat ens explica com la massa deforma l’espai temps i com es poden produir vibracions de l’espai-temps que viatgen pel cosmos. D’aquí surten els forats negres i les ones gravitacionals, fenòmens còsmics que ens permeten entendre el passat de l’Univers. 

I si l’espai-temps no fos continu sino digital?. És una proposta que ens ajudaria a entre el més petit i el més gran en una sola teoria. Seguim investigant l’univers amb instruments cada cop més precisos per tal de descobrir si és així o no.

Conversa sobre el programa d’art, ciència i tecnologia ‘GRAPA’ amb Joana Moll, CCCB, Hangar i UOC

Conversa sobre el programa d’art, ciència i tecnologia ‘GRAPA’ amb Joana Moll, CCCB, Hangar i UOC

Aquesta activitat forma part del programa Oasi Digital, en el marc de l’exposició Digital Impact

Impulsada per Hac Te, la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i la Fundación Daniel y Nina Carasso, la Red ACTS engega programes pilot per a la construcció d’aquesta xarxa estatal d’agents que treballen en la intersecció entre art, ciència, tecnologia i societat (ACTS). El primer d’aquests programes és GRAPA, una proposta conceptualitzada pel Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) i Hangar, Centre de Producció i Recerca Artística, en col·laboració amb la UOC.

El programa pretén acompanyar i relatar processos de creació artística que se situen en la intersecció de l’art, la ciència, la tecnologia i la societat. Proposa als artistes que s’obrin a un acompanyament compartit entre institucions complementàries que faciliti la recerca, la producció i la mediació durant alguna fase de desenvolupament del seu projecte.

El 2023, GRAPA acompanyarà els projectes Ad Tech Constellations de Joana Moll i ruido ê de Sílvia Zayas.

En aquesta xerrada en el marc de Digital Impact hi participaran:

  • Clara Piazuelo – Coordinadora del programa GRAPA
  • Joana Moll – Artista i investigadora del programa GRAPA
  • Anna Manubens – Directora d’Hangar, centre de producció i investigación artística
  • Susana Arias – Responsable del Departament de Mediació del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB)
  • Pau Alsina – Professor de la Universitat Oberta de Catalunya i co-director d’Hac Te
Xerrada/demo sobre escultura virtual, amb UPC

Xerrada/demo sobre escultura virtual, amb UPC

Aquesta activitat forma part del programa Oasi Digital, en el marc de l’exposició Digital Impact

En aquesta xerrada s’explicarà el procés de creació d’escultures digitals amb l’eina Tilt Brush, un pinzell virtual que permet pintar en un espai 3D en realitat virtual. La seva paleta pot incloure textures tan variades com ara tinta o fum, neu o foc, explorant totes les possibilitats d’aquesta eina virtual de pintura en l’espai. 

Aquest recull de peces que es presentaran ha estat confeccionat per l’alumnat de l’assignatura de realitat virtual del Grau d’animació i art digital del Centre de la Imatge i la Tecnologia Multimèdia de la Universitat Politècnica de Catalunya.

Crèdits dels projectes seleccionats:

City of Tears

  • Daniel Anter Tolansk de Melo
  • Judith Berenguer Guinovart
  • Jazmin Catrea
  • Oscar Cerezo Garcia
  • Edurne Espes Rodriguez

Fantasy Scenario

  • Nuria Roca
  • Michela Vistarini
  • Marçal Rossell
  • Jana Moyes
  • Judıth Estrada

A look in the Deep

  • Leyre-Ying Paredes
  • Cristina Gutierrez
  • Victoria Castro
  • Carla Asensio
  • Claudia Dai

Anatomy Park

  • Lois Navarro
  • Sara Roig
  • Blanca Perez
  • Eric Olmo

 

Première ‘Slowly Fading into Data’, Albert Barqué-Duran

Première ‘Slowly Fading into Data’, Albert Barqué-Duran

Aquesta activitat forma part del programa Oasi Digital, en el marc de l’exposició Digital Impact

Albert.DATA, la nova identitat artística d’Albert Barqué-Duran –artista i investigador en tecnologies creatives i art digital–, presenta per primer cop ‘Slowly Fading into Data – Film Performance’, una peça cinematogràfica experimental que proposa un viatge transformador sobre el significat de l’ésser humà, els límits de l’experiència, l’existència i la identitat.

Aquesta première forma part d’un projecte audiovisual de múltiples formats artístics (retro-game, música àlbum, Live A/V performance i arcade installation) que Albert.DATA està treballant en la seva estada com a investigador resident a l’Àrea Tallers de la Universitat Pompeu Fabra

‘Slowly Fading into Data’ va ser dissenyat per desafiar els mètodes estàndard de producció audiovisual combinant la “baixa tecnologia” (consola retro de 8 bits) amb l’alta tecnologia (intel·ligència artificial i disseny de so procedimental) en les indústries del videojoc.

La première que es podrà veure el pròxim 25 de maig a l’espai Oasi és una experiència holística que indaga en la pèrdua de corporeitat, la cognició estesa, éssers híbrids i identitats sintètiques. L’artista i investigador presenta la història d’avantguarda, ambient i contemplativa d’un humà, que va mutant lentament en dades: un viatge sobre les formes no humanes i la creació de nous instruments audiovisuals per interpretar les darreres reverberacions humanes. Un pas endavant per a la desintegració del jo.

Slowly fading into data / Albert Barqué-Duran

Slowly fading into data / Albert Barqué-Duran

 

Crèdits del projecte

  • Directed & Produced by: 
    Albert.DATA / Albert Barque-Duran
  • Co-Produced by: 
    New Art Foundation
  • Light Technology Partner & Film Co-Producer: 
    Protopixel
  • Film Art Direction Manager: 
    Sandra Camacho
  • Film Technical Manager: 
    Ricard Martinez
  • Film Camera Operator: 
    Santi Martinez
  • Film & Performance Costume Design: 
    Denise Graus
  • Film & Performance Faceware Design: 
    Ewa Nowak
  • Production Assistant: 
    Mayeli Varela
  • Lighting Manager: 
    Kiks Canto
  • Academic Partners: 
    Universitat Pompeu Fabra (UPF) – En Residència Àrea Tallers
    La Salle Campus Barcelona – Universitat Ramon Llull (Master in Digital Arts & Creative Technologies)
  • Collaborators: 
    La Casa de la Luz (Simon)
    Estudi Arola
    Qosmo
  • Acknowledgments: 
    GBStudio 

Xerrada ‘Episodios de la paradoja digital’ amb Brígida Maestres i Ángela Bonadies

Xerrada ‘Episodios de la paradoja digital’ amb Brígida Maestres i Ángela Bonadies

Aquesta activitat forma part del programa Oasi Digital, en el marc de l’exposició Digital Impact

Tot impacte en l’ordre de la vida genera un residu després de la col·lisió. Tot i així, quan parlem de tecnologia digital, l’esclat tendeix a manifestar-se de formes difícilment tangibles, en silenci radical. De fet, el seu impacte no és immediat sinó prolongat i les restes massa diminutes per a emprendre la seva cerca. D’altra banda, obnubila, i només amb el temps, la catàstrofe comença a fer-se translúcida a través dels danys generats en cossos, territoris, ecosistemes…, no importa l’escala en la qual es manifesti. Passat el temps, llavors: és possible determinar la magnitud del mal derivat d’aquesta digitalització? És possible recuperar els residus i tornar a recompondre, d’alguna manera, la vida fragmentada i danyada?

Per abordar aquestes qüestions, Brígida Maestres, Professora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació Investigadora del grup CareNet (UOC) i Ángela Bonadies, artista visual i interdisciplinària, proposen una xerrada immersiva acompanyada de projeccions el pròxim 25 de maig en el marc de Digital Impact. La conferència s’articula a través de tres episodis d’impacte silenciós de la tecnologia digital: en l’experiència dels sentits, en l’art de la fotografia i en el propi artefacte digital, una vegada ja va col·lidir.

Xerrada participativa ‘Ventrilòquia amb Intel·ligència Artificial’ amb Estampa

Xerrada participativa ‘Ventrilòquia amb Intel·ligència Artificial’ amb Estampa

Aquesta activitat forma part del programa Oasi Digital, en el marc de l’exposició Digital Impact

Les eines d’intel·ligència artificial aplicades a la imatge han evolucionat molt durant els últims deu anys. Avui, són un mitjà capaç tant de canviar-te l’aspecte de la cara a les xarxes socials, com de fer-te dir coses que no recordes haver dit mai. Si entenem com funcionen aquestes eines, aprenem a entrenar-nos en la sana habilitat de sospitar de les imatges,  però, i si ens ho mirem per la banda creativa? En quines situacions ens agradaria veure el nostre doble digital? Quines possibilitats tenim a l’hora d’imaginar doblatges impossibles? Quins dibuixos ens agradaria que parlessin dels nostres problemes? Podem intervenir en les obres d’art més icòniques? 

El pròxim 7 de juny, el col·lectiu Estampa oferirà una xerrada participativa on reflexionarà i posarà en pràctica les possibilitats creatives i les implicacions dels deepfakes, una tècnica d’intel·ligència artificial que permet produir vídeos de persones –anònimes o conegudes– parlant o duent a terme accions que no han passat mai.

Performance col·lectiva Òrbita #4, amb Núria Nia i Citlali Hernández

Performance col·lectiva Òrbita #4, amb Núria Nia i Citlali Hernández

Aquesta activitat forma part del programa Oasi Digital, en el marc de l’exposició Digital Impact

Òrbita #4 és una performance col·lectiva on, a través d’instruccions bàsiques, es programa el llenguatge d’un bot. Mitjançant una posada en escena que hibrida la performance i el taller participatiu s’exploren les possibilitats temàtiques i textuals d’una nova personalitat digital. L’experiment de crear una narrativa digital col·laborativa entre les persones assistents a Òrbita #4, propicia la revelació dels codis i els entramats que conformen aquestes personalitats digitals capaces de formar discursos més o menys lògics sense perdre el rastre de la mà humana que l’ha entrenat per a la missió. 

ÒRBITA #4 és la 5a de les ÒRBITES que Citlali Hernández i Núria Nia activen performativament centrant-se en els conceptes dels cossos digitals, la telepresència, la comunicació per satèl·lit i la representació del cos en 3D. Aquestes ÒRBITES neixen amb el projecte Cos Satel·lital que les artistes van desenvolupar el 2021 en el marc de la IV Beca Hangar-FBSabadell, i han estat presentades al Festival Loop, a Fabra i Coats al Festival ECOSS, a Lo Pati d’Amposta amb ISEA2022, a Hangar i a les Jornades Wikifem del Konvent. Òrbita #4 és de nova creació i serà vista per primera vegada en el marc de Digital Impact.

Vocabulari del segle XXI, conversa amb Jorge Carrión i Carme Fenoll (UPCArts)

Vocabulari del segle XXI, conversa amb Jorge Carrión i Carme Fenoll (UPCArts)

Aquesta activitat forma part del programa Oasi Digital, en el marc de l’exposició Digital Impact

Has sentit a parlar de metamaterials, hiperrealitat o tecnohumanisme? Jorge Carrión ha estat el primer escriptor en residència a la Universitat Politècnica de Catalunya, dins del programa UPCArts. A través d’aquesta estada, Carrión va establir contacte amb recercaires i acadèmics de la universitat per tal d’elabarorar un vocabulari de termes que explicaran les nostres vides durant el segle XXI. Una constel·lació de conceptes científics i tecnològics, en diàleg amb l’ètica i la societat, que marquen l’agenda d’un futur que ja és present. El fruit final d’aquesta recopilació de termes tindrà format llibre dins la col·lecció Diàlegs UPCArts.

Aquesta activitat, que donarà el tret de sortida a la programació de l’espai Oasi, tindrà forma de conversa entre en Jorge Carrión i Carme Fenoll, directora de l’Àrea de Cultura i Comunitat de la UPC.  

Xerrada ‘Excess, Indifference and Absence: Alternative Anatomical Architecture’ amb Stelarc

Xerrada ‘Excess, Indifference and Absence: Alternative Anatomical Architecture’ amb Stelarc

Aquesta activitat forma part del programa Oasi Digital, en el marc de l’exposició Digital Impact

L’artista australià Stelarc indaga sobre el significat de la presència i l’absència en el món digital en la seva pròxima visita a Barcelona el pròxim 7 de juny. El creador, pioner en l’ús de noves tecnolgies, s’interroga sobre com les persones llisquem continuament entre els móns fora de línia i en línia i com les noves tecnologies canvien les nostres nocions de corporalitat.

Els projectes de Stelarc exploren arquitectures anatòmiques alternatives. Entre les seves performances, l’artista ha actuat amb una tercera mà, una escultura d’estómac o un robot que camina de sis potes. A Fractal Flesh el seu cos va ser coreografiat de manera remota mitjançant l’estimulació muscular. L’any 2006 es va construir una orella al braç. A Re-Wired / Re-Mixed (2016), al llarg de cinc dies i durant sis hores diàries, només podia veure amb els ulls d’algú a Londres i escoltar amb les orelles d’algú a Nova York, però qualsevol, a qualsevol lloc del món, podia accedir al seu braç dret i accionar-lo a distància.

En el marc del programa Oasi de Digital Impact, Stelarc ofereix una xerrada on parteix de la nova concepció de corporeitat que ens planteja el món digital. En paraules de l’artista: “En els espais liminals de la proliferació de la Vida Parcial, la Vida Sintètica i la Vida Màquina, el cos s’ha convertit en un significant flotant. Un significant buit. El cos ara no és cap cos. Actuant cada cop més a distància, en línia, la presència es torna problemàtica. La presència està marcada per una doble absència. O potser l’absència està marcada per una doble presència. No som ni tots “aquí i ara”, ni allà tot el temps, sinó en part aquí de vegades i en part en un altre lloc, d’altres vegades. Llisquem contínuament entre els mons fora de línia i en línia, navegant des de nanoescales físiques fins a llocs no virtuals. El cos habita cada cop més en àmbits abstractes de l’altament hipotètic i de la subjectivitat en streaming. El digital no és només l’àmbit del digital. Els morts, els morts cerebrals, els parcialment vius, els encara per néixer, els conservats criogènicament, la vida sintètica i la vida artificial, tots comparteixen ara una existència material i proximal. En un moment en què el cos està amenaçat existencialment per ser infectat per virus biològics, el que es fa evident és que l’espècie humana s’enfronta al risc ontològic més generalitzat de ser envaïda per les seves entitats digitals i algorismes virals. El cos individual aconsegueix una velocitat d’escapada planetària, però l’ésser humà ja no pot assolir aquesta mateixa velocitat des de l’àmbit mecànic i digital”.

Projecte en col·laboració amb NewArtFoundation i V2_ Lab for the Unstable Media

Presentació de la revista multimèdia .able

Presentació de la revista multimèdia .able

El 29 de març, a partir de les 18 h tindrà lloc a la Sala Ricson d’Hangar la presentació pública de .able, una revista visual, multimèdia i gratuïta que publica investigacions a través d’imatges a la intersecció de les arts, el disseny i la ciència. Un objecte original i híbrid que uneix excel·lència acadèmica, rigor artístic i obertura al públic general.

La sessió començarà amb la una intervenció de Samuel Bianchini, fundador i editor de .able (École des Arts Décoratif – PSL, París), qui parlarà sobre el projecte i els seus desafiaments. Seguidament, els artistes Francesca Cozolino (École des Arts Décoratif – PSL, París), Andrés Burbano (Universitat Oberta de Catalunya, Barcelona), Pierre Puentes (dissenyador independent), Guillem Serrahima Solà (Université Paris 8, París) i Mafe Moscoso (BAU , Hangar, Barcelona) comentaran els seus articles i investigacions artístiques com a part de la dinàmica .able.

La jornada continuarà amb el diàleg en una una taula rodona amb, Manuel Cirauqui (Eina Idea), Samuel BianchiniRicardo Devesa (redactor en cap d’Actar Publishers i urban.next) i Anna Manubens (Hangar).

Tot seguit, s’oferirà un petit còctel, i es podran consultar algunes versions impreses de la revista .able exposades per a l’ocasió.

Què és .able?

Concebuda per iniciativa de la Càtedra Arts & Sciences de l’École Polytechnique, l’École des Arts Décoratifs – PSL, i la Fundació Daniel i Nina Carasso, aquesta revista editada per Actar Publishers amb el suport de més de trenta socis internacionals es propini reinventar com es difonen els resultats i els processos de recerca interdisciplinaris. Com donar compte de la investigació a través de la pràctica a les interseccions de l’art, el disseny i la ciència d’una altra manera que no sigui a través del text? Per a la investigació que explora formes sensibles i singulars, les metodologies i les formes tradicionals no sempre són les més apropiades. Aquesta observació va motivar la creació d’una revista capaç de possibilitar la promoció de produccions interdisciplinàries a través de formats basats en imatges.

Aquesta activitat forma part de la conversa sostinguda que Hangar manté dins del Campus de les Arts, impulsat per la Universitat de Barcelona. Hangar no és un centre de formació acadèmica, però participa en el desenvolupament del Campus en general, i activament a la Comissió de recerca, en particular, per la seva trajectòria de suport i reflexió al voltant de la investigació artística.

Taula rodona sobre processos creatius en l’ensenyament superior

Taula rodona sobre processos creatius en l’ensenyament superior

El paraigua conceptual i pràctic de la creativitat requereix una interrogació crítica per tal de poder construir un posicionament articulat. Per això, el dimecres 29 de març, Crea el nou grup de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) celebrarà la seva primera jornada, sobre educació i creativitat. L’acte constarà d’una taula rodona oberta al públic a la tarda, on hi participaran ponents de tres centres educatius d’arts i disseny: EINA, BAU i l’Escola Massana.

En aquesta taula rodona sobre “Processos creatius en l’ensenyament superior” es dialogarà sobre tres eixos principals: la materialitat i traducció medial en línia; la documentació del procés de treball i aprenentatge, i l’avaluació qualitativa i el feedback. Seguidament, hi haurà un petit debat per tal d’explorar quines pràctiques pedagògiques significatives i crítiques es poden desenvolupar en aquest context. L’objectiu d’aquesta activitat és reflexionar sobre els desafiaments i les possibilitats de l’ensenyament superior en els àmbits relacionats amb la creativitat en un context de digitalització dels llenguatges i dels espais d’aprenentatge.

Ponents:

  • Susanna Tesconi, professora dels Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació de la UOC.
  • Montserrat Alsina, directora del curs d’especialització en Eines tecnològiques de gestió documental i professora dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC.
  • Laura Porta, directora del Grau de Tècniques d’interacció digital i multimèdia i professora dels Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació de la UOC.
  • Lúa Coderch, cap d’estudis del Grau en Belles Arts de BAU.
  • Jo Milne, professora del Grau de disseny a EINA, i professora associada a la Facultat de Belles Arts de la UB.
  • Montse Romaní, professora del Grau universitari d’arts i disseny a l’Escola Massana.

Moderadora: Laia Blasco, directora del Grau d’arts i professora dels Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicacions de la de la UOC.

Pots consultar el programa complet de la jornada aquí i inscriure-t’hi mitjançant aquest enllaç.

Programa de Residència Artística a l’IRB

Programa de Residència Artística a l’IRB

L’art i la recerca científica tenen diversos punts de connexió. Artistes i científics investiguen la naturalesa de l’ésser humà i el seu entorn, expandint els límits del coneixement i la tecnologia, i s’aventuren en allò desconegut. Les preguntes que els investigadors es fan de forma natural proporcionen inspiració per a la indagació artística que, al mateix temps, pot oferir una nova perspectiva sobre la tasca científica. Ambdues disciplines requereixen creativitat, curiositat i imaginació, combinades amb control, tècnica i rigor.

El Programa de Residència Artística de l’IRB Barcelona té com a objectiu connectar els artistes interessats en la ciència interdisciplinària amb l’àmplia gamma d’investigacions, científics, dades i infraestructures disponibles a l’Institut. És una oportunitat única perquè els artistes s’endinsin en la comunitat de l’IRB Barcelona per al lliure intercanvi d’idees; per explorar, aprendre i establir relacions directes amb els nostres científics i públics interessats. La finalitat del programa és proporcionar el temps i l’espai per a la reflexió i la inspiració de les dues parts.

Data límit de candidatures el 31 de gener del 2023

La convocatòria per participar en el Programa d’Artista en Residència l’any 2023 està oberta. Busquem artistes professionals, amb un interès genuí en la ciència que desitgin promoure el seu art treballant al costat dels nostres científics per a obtenir informació i perspectiva sobre la recerca d’avantguarda en les ciències biomèdiques. S’accepten sol·licituds d’artistes de qualsevol disciplina.

Les propostes han de centrar-se en un tema específic que impliqui interaccions amb els nostres investigadors, qui cobreixen una àmplia gamma de disciplines dins de les ciències de la vida. Consulta aquí les Bases de la convocatòria (en anglès).

Per qualsevol consulta ens podeu contactar a art@irbbarcelona.org.

Enviï la seva sol·licitud a través del següent formulari.

 

Exposició Imaginar els Possibles

Exposició Imaginar els Possibles

Des del 21 desembre 2022 fins al 29 gener 2023 el Disseny Hub Barcelona acollirà l’exposició Imaginar els possibles on s’hi podran veure obres d’alumnes de nou centres de Barcelona, entre els quals la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i EINA, Centre Universitari d’Art i Disseny de Barcelona, ambdós socis d’Hac Te. 

Comissariada per Laura Malinverni i Cristina Valero, aquesta exposició sorgeix del desig de visibilitzar les potencialitats de l’art i del disseny com a maneres d’apropar-nos a les complexitats de nous paradigmes emergents i alterar els nostres hàbits de pensament. Aquest projecte sorgeix en el marc del programa de ciutat d’ISEA2022 Barcelona, impulsat per Hac Te, i on l’associació CosiCosa va desplegar les activitats d’àmbit educatiu.

Les obres han estat seleccionades a partir d’una convocatòria oberta i configuren un calidoscopi d’alternatives possibles per a veure, comprendre i fer en el món. 

Aquestes mirades, interrogant críticament el present, busquen obrir camins que vagin més enllà dels discursos de la catàstrofe imminent. Al mateix temps, ofereixen recursos imaginatius, capaços de forçar-nos a pensar en possibilitats que encara no estan establertes i que no encaixen en l’habitual.

L’exposició es vincula amb l’organització de les jornades “Imaginar mons possibles: Potencialitats, límits i friccions de la ficció especulativa en la recerca i l’educació” que tindran lloc el 19 i 20 gener 2023 en Disseny Hub Barcelona.

Matter Expressionism: performances que entrellacen ciència de la matèria i música

Matter Expressionism: performances que entrellacen ciència de la matèria i música

El pròxim 16 de novembre, el Sónar i la UPC uneixen forces amb PUZZLE X per organitzar la jornada “MATTER Expressionism” on es presentaran performances que entrellacen ciència de la matèria, art i música.

PUZZLE X té com a objectiu aprofitar el potencial dels anomenats frontier materials per resoldre alguns dels desafiaments a què s’enfronta la societat i construir un futur més sostenible. La iniciativa proposa un esdeveniment anual que es celebra del 15 al 17 de novembre a Fira Barcelona.

L’esdeveniment busca aprofundir en l’impacte de les tecnologies frontereres en el futur dels ciutadans, ciutats, indústries i societats i en el potencial d’aquestes a l’hora de crear un futur més sostenible i pròsper.

Presentació de l’àlbum ‘Interpreting Quantum Randomness’ de Reiko Yamada i Maciej Lewenstein

Presentació de l’àlbum ‘Interpreting Quantum Randomness’ de Reiko Yamada i Maciej Lewenstein

Interpreting Quantum Randomness és un projecte de recerca interdisciplinari i artístic de l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO) en el qual participen Maciej Lewenstein (físic quàntic), Reiko Yamada (compositora), nombrosos investigadors i músics de Barcelona i altres indrets. El resultat és una combinació de física quàntica i art sonor que es va presentar en una actuació en directe el 2021 a l’edició Sonar AI&Music.
 
Ara, el projecte pren forma de LP on una sèrie de timbres i freqüències radicalment nous, creats a partir de l’aplicació dels principis de la teoria quàntica a la música, aconegueixen una aproximació estètica al nivell de l’aleatorietat quàntica que existeix en la naturalesa. Per a presentar aquest nou disc, el pròxim 11 d’octubre a les 18h, L’Automàtica acull una festa on s’hi podrà escoltar música en directe a càrrec de Maciej Lewenstein, Reiko Yamada, Àngel Faraldo, Barbara Held, Andrés Lewin-Lichter, Artur Majewski. Ilona Schneider i Vasco Trilla. Es tracta d’un disc transparent de gran pes tallat a mà individualment, del quan se n’han produit còpies limitades i numerades individualment, disponibles in situ.
 

Taula rodona sobre Art i Ciència amb Antoni Muntadas, María Blasco i Lorenzo Orsini

Taula rodona sobre Art i Ciència amb Antoni Muntadas, María Blasco i Lorenzo Orsini

En el marc de la Conferència BIST 2022, el 8 de novembre l’artista digital Antoni Muntadas, la doctora i directora del CNIO María Blasco i l’estudiant de doctorat de l’ICFO Lorenzo Orsini compartiran una taula rodona online on parlaran sobre les relacions entre art, ciència i tecnologia i el ‘re-renaixement’ del segle XXI.

Aquesta conferència anual organitzada pel Barcelona Institute of Science and Technology  (BIST) reunirà la comunitat científica per discutir els últims avenços i desenvolupaments en una àrea de recerca clau: la medicina de precisió. El dia principal de la conferència tindrà lloc el 10 de novembre a Barcelona amb xerrades magistrals, taules rodones, xerrades flash i pòsters. A banda, es duran a terme tres sessions online per complementar la conferència, entre les quals la dedicada a Arts i Ciència.

Els darrers anys han sorgit diversos programes d’art i ciència a instituts de recerca d’arreu del món. Des de programes d’artistes en residència fins a exposicions, tallers i actuacions, aquestes accions són indicatives d’un moviment més ampli per apropar la ciència i l’art a una conversa estreta. De la mateixa manera que artistes com Leonardo da Vinci van reunir la recerca científica i l’art durant el renaixement, podríem estar enmig d’un renaixement del segle XXI? En aquesta sessió s’analitzaran diversos programes d’art i ciències i parlarem de les maneres en què entrellaçar les arts i les ciències ens pot ajudar a veure i entendre ambdues de maneres noves i diverses.

Recentment, Antoni Muntadas ha presentat l’obra Tasmanian Tiger a l’Ars Electronica, una peça produïda per Hac Te, NewArtFoundation, Barcelona Institute of Science and Technology  (BIST) i  l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya, i que suposa un clar exemple de les sinergies entre art, ciència i tecnologia. L’obra reflexiona sobre l’extinció d’aquest animal i de com continua viu a l’imaginari comú dels habitants de Tasmània.

Jornada Academy Repairing the Present

Jornada Academy Repairing the Present

En el marc del projecte S+T+ARTS – Repairing the Present, el programa UPC Arts i el Centre de la Imatge i la Tecnologia Multimèdia de la UPC coordinen les jornades Academy Repairing the Present que busquen explorar noves formes de relacions entre l’art i la tecnologia i aprofundir en els programes de residències en art + ciència que ofereixen universitats i centres de recerca líders internacionals.

S+T+ARTS – Repairing the Present és una iniciativa de la Unió Europea que té com a objectiu fomentar el pensament creatiu a través de la generació d’espais de diàleg entre la ciència, l’art i la tecnologia. Des de juny de 2021 fins a desembre de 2022, 12 centres S+T+ARTS ubicats en 11 països europeus estan explorant conjuntament la possibilitat de “reparar el present” a través de la investigació interdisciplinària en la ciència posant l’art al centre.

Fruit d’aquestes col·laboracions, juntament amb la UPC, el Sónar+D -també soci d’Hac Te- i el CCCB, han programat per als dies 11 i 13 d’octubre les següents activitats:

ART&TECH FOR A NEW PRESENT

Sessió inaugural (Edifici Vèrtex UPC – 11 d’octubre, a les 10 h)

  • Anna Carreras, artista digital i alumni UPC
  • Mario Santamaría, artista postdigital

Modera: Carles Sora, director del Centre de la Imatge i la Tecnologia Multimèdia de la UPC

Taula rodona sobre Programes i Residències d’Art i Ciència en Universitats i Centres de Recerca (Auditori Edifici Vèrtex UPC – 11 d’Octubre, a les 11h)

  • Monica Bello, Directora d’Arts at CERN
  • Evan Zyporin, Faculty Director al Center for Art, Science & Technology del MIT
  • José Martínez de Pisón, Programa Cultural de Residències de la UPV
  • Enric Giral, responsable de residències artístiques a l’IRB Barcelona
  • Jorge Carrión, escriptor en residència a la UPC

Modera: Carme Fenoll, directora de l’Àrea de Cultura i Comunitat de la UPC

REPAIRING THE PRESENT UNITE!

Taller: Creació amb IA (Auditori i Aules Vèrtex UPC – 13 d’octubre, a les 15 h)

STEAMconf – S+T+ ARTS RESIDENCIES

Hi participaran:

  • UNITE! – Tomi Kauppinen, cap d’Aalto Online Learning – Online Hybrid Lab a la Universitat d’Aalto, Finlandia. La seva investigació transdisciplinària gira entorn de la intel·ligència artificial, els sistemes cognitius i ubiquos, la visualització de la informació, les arts, el pensament espacial i l’aprenentatge en línia. Tomi és l’amfitrió del podcast Cloud Reachers sobre el futur de l’aprenentatge, la IA i la narració.
  • Estudiants de Batxillerat de les aliances STEAM UPC. 
  • Jurat LEGs – S+T+Arts.
  • Col·laboradors S+T+Arts i els artistes Samira Allouat i Lugh O’Neal.

Samira Allouat i Lugh O’Neal han estat 2 dels guanyadors de les beques d’investigació S-T-ARTS que es desenvolupen a Barcelona, i que tenen com a punt de partida la microbiologia urbana i el paisatge sonor de les ciutats.

Per respondre al repte Com podem integrar els microorganismes per dissenyar ciutats més sostenibles?’, Samira Benini proposa la instal·lació híbrida que combina art i ciència ‘Geo-Llum’, una solució imaginativa i sostenible al paper de l’enllumenat públic en els espais urbans.

Lugh O’Neill respon al repte Com podem crear una ciutat més harmoniosa?’ amb la proposta ‘Una geologia d’espais sonors’. Aquesta obra d’art sonor pretén fer emergir el valor dels espais on s’enregistrarà la peça per la seva rellevància cultural i qualitat acústica i sensibilitzar, així, sobre la cultura sonora dels paisatges.

ISEA2022 BARCELONA

ISEA2022 BARCELONA

L’esperit transformador i híbrid d’ISEA, International Symposium on Electronic Arts, impregnarà Barcelona del 10 al 16 de juny amb la celebració a de la seva 27a edició. La cita, co-organitzada per la UOC i Hac Te, juntament amb el CCCB, l’Arts Santa Mònica, la New Art Foundation,el MACBA l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya, a través del Departament de Cultura, pretén reforçar el paper de la ciutat com a líder en recerca i producció científica, intel·lectualitat i creativitat cultural tant en el context nacional com internacional. 

El caràcter interinstitucional, interseccional, intergeneracional i internacional d’ISEA l’ha consolidat com a punt de trobada per a artistes, científics, tecnòlegs i teòrics on compartir la seva recerca juntament amb els seus últims prototips, desenvolupaments tecnològics o treballs artístics vinculats a la ciència i la tecnologia.

En aquesta 27a edició d’ISEA, Hac Te coordinarà les activitats més enllà del programa de conferències i exposicions, connectant diferents activitats per la ciutat i territori amb agents de referència en els àmbits de la producció artística, l’educació, la ciència i els museus i arxius. 

Presentació d’Hac Te al Tech Spirit Barcelona 2021

Presentació d’Hac Te al Tech Spirit Barcelona 2021

En el marc del Tech Spirit Barcelona 2021, el pròxim 23 de novembre presentem la nova associació Hac Te, Hub d’Art, Ciència i Tecnologia. Impulsada per 11 institucions de la ciutat, Hac Te neix amb la voluntat de fer de Barcelona un pol global de recerca, formació difusió, transferència i producció en aquest àmbit.

Sota el lema ‘Moving Forward’, el CaixaBank stage acollirà aquesta presentació que comptarà amb les ponències de Pau Alsina, director del programa d’Art, Ciència i Tecnologia de la UOC, Ventura Barba, CEO del Sónar,  i Lydia Sanmartí-Vila, KTT Outreach a ICFO, que indagaran sobre les interseccions entre art, ciència i tecnologia per enfortir la transformació digital de la societat. L’acte estarà moderat pel director adjunt de La Vanguardia, Miquel Molina, i presentat pel periodista Pipo Serrano.

Ars Electronica Garden 2021

Ars Electronica Garden 2021

Per segon any consecutiu, Barcelona serà una de les principals seus de l’Ars Electronica Festival, la manifestació més important del món dedicada a la creació electrònica i les sinergies entre art, tecnologia, ciència i societat.

Impulsat per Hac Te, l’Institut Ramon Llull, la UOC, HANGAR, New Art Foundation, BEEP { collection;}, Espronceda – Institute of Art & Culture, i el Canòdrom, entre d’altres. La cita tindrà lloc del 8 al 12 de setembre coincidint amb la 42a edició de l’Ars Electronica Festival que s’estarà celebrant a Linz, Àustria.

Sota el títol ‘Temps Híbrids – Interdependència’, el Garden Barcelona se centrarà en la fusió del món digital en xarxa amb el món analògic i presencial. A més, explorarà la necessitat de relacionar-se i connectar-se amb les múltiples capes de realitat involucrades, mostrant com aquesta interdependència dels agents implicats fa possible articular una comunitat híbrida de coneixement molt divers.

Un clar exemple és l’ecosistema fèrtil de Barcelona, amb artistes emergents i consolidats, col·lectius i activistes, festivals i indústries creatives, universitats amb investigadors especialitzats, centres de producció, museus, centres culturals, comissaris i mediadors, etc.

Dues seus: Canòdrom i Espronceda

La programació estarà repartida per dues seus principals, el Canòdrom i Espronceda, que acolliran exposicions, xerrades i tallers. A més, se sumarà acollint activitats concretes el Fab Lab de l’Institut d’Arquitectura Avançada de Catalunya (IAAC).

Per una banda, l’exposició del Canòdrom Ateneu d’Innovació Digital i Democràtica comptarà amb obres d’Anaisa Franco, Estampa, Esther Rodríguez-Barbero, Óscar Martín, Stefan Tiefengraber i Antoni Abad.

Sis artistes de nivell internacional que han desenvolupat les seves creacions entorn la concessió de beques de recerca-producció artística. Beques que els proporcionen una residència, finançada íntegrament, en la qual els artistes entrellacen i situen les seves respectives pràctiques en les interseccions dels centres científics associats a l’Hac Te, el hub d’art, ciència i tecnologia de Barcelona. Aquestes peces estaran acompanyades de dues obres de la col·lecció BEEP.

Per l’altra banda, l’Espronceda Institute of Art & Culture acollirà una exposició basada en dos conceptes principals: la recerca de nous formats digitals accessibles i interactius, i la iniciativa de New European Bauhaus que vol generar formes de convivència més artístiques, sostenibles i inclusives. Aquests conceptes es trobaran sobretot en el projecte principal de l’exposició, OLEA de Solimán López.

A més, l’institut també acollirà Oxytocina Machine, que connecta en temps real Barcelona, Milan, Rotterdam i Linz, d’entre altres activitats.

Pecha kucha express: Art, ciència i tecnologia

Pecha kucha express: Art, ciència i tecnologia

En el marc de la Biennal Ciutat i Ciència 2021, Barcelona acull  la ‘La nit Pecha Kucha Express‘, una activitat doble que combina espectacle, art, ciència i tecnologia.

La primera part consisteix en una bateria de pecha kuchas, presentacions ràpides en un context informal que fan possible veure molts projectes de manera directa, senzilla, ràpida, àgil i establir connexions amb altres projectes semblants. Una invitació a somiar i especular sobre el que encara resta per descobrir, experimentar, inventar o senzillament gaudir, en aquesta apassionant aventura que és la lenta cursa pel coneixement.

Seguidament tindrà lloc una sessió de live coding, una forma d’art escènica i una tècnica de creativitat centrada en l’escriptura en temps real de codi font i l’ús de programació interactiva. És una nova direcció en música electrònica on els i les live coders modifiquen en temps real el programari generant melodies o imatges, mentre la manipulació del codi es projecta perquè tothom pugui seguir el procés de creació.

Les institucions col·laboradores en aquesta activitat són Hac Te i tres dels seus socis: la UOCHangar i BIST (Barcelona Institute of Science and Technology).

PARTICIPANTS
Mónica RikićMario SantamariaJoana MollElisabet RomeroPedro Gómez-RomeroSamuel Sánchez

PRESENTADORA
Carolina Jiménez

AMB LA PARTICIPACIÓ DE:
Hac Te, Hangar i BIST.

Taula rodona: De la digitalizació de la cultura a la cultura digital

Taula rodona: De la digitalizació de la cultura a la cultura digital

L’impacte de la transformació digital, acompanyada de l’avanç imparable de la tecnologia, ja ha revolucionat la majoria de sectors fins a arribar a les representacions artístiques. Canvia la manera de crear i accedir a l’art, però també els processos creatius, oberts a l’ampli ventall de possibilitats que ofereix el marc digital.

Hem passat de la digitalització de la cultura a la cultura digital. És a dir, de la digitalització dels formats artístics i culturals tradicionals a la generació de noves formes específiques digitals, les quals no haurien pogut tenir lloc sense les característiques pròpies de les noves tecnologies.

 En l’últim any, amb el confinament i la distància social, aquesta migració cap a formats alternatius s’ha accelerat en molts àmbits: esdeveniments, centres audiovisuals, drets digitals, etc. També les col·laboracions entre les arts, les indústries i les tecnologies digitals, i l’explosió dels famosos NFTs sobrevolant-ho tot.

 En el marc de les sessions organitzades per Hac Te, el pròxim 14 de maig parlarem de cultura i digitalització en aquesta taula rodona presentada per Eva Rosell, directora de Projectes de Barcelona Tech City, i moderada per Alba Colombo, professora de la UOC, amb els següents ponents:

Jordi Herreruela (Cruïlla)

Jordi Sellas (Ideal)

Miguel Valls (Barcelona Tech City)

Oscar Asensio (Blisher)

Marisol López (ICEC, GenCat)

 

 

Performance + Taula rodona: Art i ciència en temps de pandèmia

Performance + Taula rodona: Art i ciència en temps de pandèmia

Hac Te dona el tret de sortida a les seves activitats amb una performance i una taula rodona semipresencial sobre ‘Art i ciència en temps de pandèmia’, que es podrà seguir en directe per YouTube el 27 d’abril, a partir de les 19 h.

L’artista digital Mayra Citlalli Rojo serà l’encarregada de fer una performance des de Mèxic, el seu país natal. A banda, la taula rodona anirà a càrrec d’Erich Berger, artista, comissari, treballador cultural i director de Bioart Society, que hi participarà des de Finlàndia, i de Laura Benítez, doctora en Filosofia, investigadora, comissària independent i professora col·laboradora de la UOC, amb el professor dels Estudis d’Arts i Humanitats de la UOC Pau Alsina com a moderador.

Aquesta activitat inicia un cicle de conferències sobre art i ciència en temps de pandèmia que s’aniran succeint al llarg de l’any. En aquestes xerrades es produirà un diàleg sobre els processos conjunts de creació i les col·laboracions en l’àmbit de l’art i la ciència. Cadascuna d’aquestes conferències comptarà amb una persona especialista vinculada al món científic o tecnològic i una altra de vinculada a la pràctica artística.

“L’objectiu d’aquestes conferències és posar de manifest la rellevància de la contribució d’aquestes col·laboracions entre arts i ciències justament en un context de crisi i d’incertesa vinculada a la pandèmia”, explica Alsina. 

“En aquests moments”, afegeix l’expert, “la dimensió cultural i artística ens permet aproximar-nos des de diferents perspectives a la crisi actual i comprendre millor la complexitat que té. Les arts ens conviden a emfatitzar els preceptes i els afectes, les connexions amb un mateix, els altres i el món, que se’ns estan retallant per l’efecte de la pandèmia”, conclou.